Zoetstoffen; Aspartaam, Acesulfaam-k, Sucralose, Cyclaamzuur, Xylitol, Maltitol, Lactitol, Tagatesse, Sukrin en Isomalt

Zoetstoffen of echte suiker?

In dit artikel willen we jou informeren. Veel mensen zijn verward en er zijn misvattingen over wat nu gezond is en wat niet. Dit artikel is geschreven voor mensen die weleens Light producten nuttigen, eetbuien hebben en die tijdens hun eetbui veel suikerhoudende dingen eten en ook voor iedereen die van de waarheid houdt. Deze informatie zou jou weleens kunnen helpen om verstandige keuzes te maken tijdens het boodschappen doen en vooral daarna.....

 Fotografie: Rawpixel, unsplash.com

Fotografie: Rawpixel, unsplash.com

Wat moet ik kiezen? 

Ben jij soms ook verwart? En zie je door de bomen het bos niet meer? We worden we als consument om de tuin geleid. "Van brood word je dik, van vlees krijg je kanker en van zitten ga je dood." Wat mag een mens nog geloven? En belangrijker: wat mag hij nog eten? We presenteren jou hier wetenschappelijke feiten en fabels over eten en diëten.

Als je door de supermarkt loopt, zie je tegenwoordig steeds vaker producten waarop staat: “sugar free” , "no sugars added" “zero calories” "100% natural", “light”, "0% fat" etc.  We worden ons steeds bewuster van onze gezondheid en uiterlijk en proberen onze calorie, vet en suikerinname te verminderen.

De voedingsindustrie speelt daar erg goed op in en gebruikt claims zoals “sugar free” en “zero calories” om de consument te misleiden en kopers te laten denken dat ze een gezonder product consumeren. Echter, om producten toch lekker en zoet te laten smaken, wordt er vaak gebruik gemaakt van zoetstoffen. In dit blog vertel ik je graag wat zoetstoffen zijn en ook waarom je er beter vanaf kunt blijven.

Wat zijn zoetstoffen?

Zoals blijkt uit de naam zijn zoetstoffen stoffen die aan voedingsmiddelen worden toegevoegd om ze zoeter te laten smaken. Er kan een onderscheid gemaakt worden tussen natuurlijke zoetstoffen en chemische zoetstoffen. Natuurlijke zoetstoffen zijn zoetstoffen die doorgaans geïsoleerd worden uit planten. Voorbeelden zijn stevia. Deze zoetstoffen zijn meestal half zo zoet of even zoet als suiker. 

Chemische zoetstoffen zijn zoetstoffen die synthetisch gemaakt worden in het laboratorium. Ze zijn meestal 50 tot 2000 keer zoeter dan suiker en bevatten nauwelijks of geen calorieën. Voorbeelden van chemische zoetstoffen zijn: Aspartaam (E951), Acesulfaam-K (E950), Cyclamaat (E952), Sacharine (E954) en Sucralose (E955).

Zoetstoffen nemen je lichaam in de maling

Op het eerste gezicht lijken zoetstoffen de perfecte oplossing: ze zijn zoet en bevatten niet of nauwelijks calorieën. Maar niets is minder waar.  Zoetstoffen, en met name de chemische, zijn niet alleen slecht voor de gezondheid, ze kunnen ondanks dat ze niet of nauwelijks calorieën bevatten, bijdragen aan gewichtstoename, verhoogde trekgevoel en vele ziektes.

Zoetstof een gif?

Een zoetstof is neurotoxisch gif dat een hele reeks aan ziekteverschijnselen kan veroorzaken. Het kan het zenuwstelsel aantasten en het is kankerverwekkend. In totaal zijn er 92 bijwerkingen bekend, waaronder Parkinson, Alzheimer en MS. Andere bijwerkingen zijn hoofdpijn, darmproblemen, epilepsie, onvruchtbaarheid, dementie, schildklieraandoeningen, haaruitval, jeuk, depressie, etc. (Bron: wat zit er in uw eten)

Laten we eens kijken hoe dat werkt...

Het lichaam heeft een bepaald aantal calorieën per dag nodig om te kunnen functioneren. In een ideale situatie geeft het lichaam ons een seintje zodra we genoeg calorieën binnen hebben gekregen zodat we ons voldaan en verzadigd voelen en niet meer eten dan we nodig hebben.  Als we echter onvoldoende calorieën binnenkrijgen, zal het lichaam je verleiden om tijdens de volgende maaltijd meer te eten om zo toch aan de energiebehoefte te voldoen. Het consumeren van producten met kunstmatige zoetstoffen die amper calorieën bevatten, zullen je lichaam het sein geven dat je niet genoeg hebt gegeten, waardoor je uiteindelijk gaat verlangen naar meer voedsel. Op de lange termijn hebben zoetstoffen dus geen positief effect op gewichtsverlies.

Ook is het zo dat smaakpapillen geen verschil proeven tussen kristalsuiker en zoetstoffen. Zoet is zoet! Zodra het lichaam iets zoets binnenkrijgt, begint de alvleesklier direct insuline af te scheiden, ongeacht of de zoetigheid suiker is of een zoetstof.  Insuline is een hormoon die ervoor zorgt dat suiker uit voedsel opgenomen wordt in de cellen om zo omgezet te worden in energie. Maar bij zoetstoffen treft de insuline geen suiker aan, maar alleen een paar eiwitverbindingen. De insuline zwerft verder, op zoek naar suiker. Omdat de suiker niet te vinden is, onttrekt de insuline suiker uit de bloedsomloop waardoor de bloedsuikerspiegel fors zal dalen. Deze forse daling is gevaarlijk en zorgt voor moeheid, energiedips, hongergevoel (met name naar zoete dingen) en hoofdpijn. Om de bloedsuikerspiegel weer wat te verhogen, wordt de drang naar suikers groter en de kans dat je er voor zwicht ook. Niet alleen krijg je dus meer trek, je gaat mogelijk ook meer eten; insuline staat ook nog eens bekend als het “vet opslag” hormoon. Zoetstoffen helpen je dus niet met afvallen, ze zorgen er voor dat je aankomt en verhogen de kans op diabetes. 

Chemische zoetstoffen zijn tevens, zoals de naam al doet vermoeden, chemisch en horen dus niet thuis in ons lichaam. Vele onderzoeken hebben aangetoond dat deze chemische stoffen schade kunnen veroorzaken aan, onder andere, onze hersenen, ogen en vele andere lichaamsdelen. De natuurlijke zoetstoffen zijn uit hun matrix onttrokken en worden ook chemisch verwerkt van groene plant naar witte poeder.

Conclusie

Je moet niet minder eten, maar gewoon het juiste eten. Blijf zo dicht mogelijk bij de natuur. Stop met het verwarren van je lichaam en vermijd zoetstoffen. Eet liever een verse appelflap gemaakt met echte suiker dan light dranken en snoepjes vol met zoetstoffen. Dus als je echt trek hebt in wat zoets, neem dan liever suiker, maar blijf weg van "nep" voedsel. Je lichaam raakt in de war, je immuunsysteem word aangetast en je kan zelfs ziek worden. 

Mocht je een gesprek willen met een voedingsdeskundige en ervaringsdeskundige op gebied van eetstoornissen in één, neem dan contact met ons op. We bieden een luisterend oor, we weten immers wat jij doormaakt, daarnaast krijg je gedegen advies en een opmaat gemaakt voedingsplan. Mail naar info@isapower.nl