Algemene Voorwaarden

Opsteller van deze algemene voorwaarden: Mind 2 Mind B.V.: adres, Engelenhoef 4, 5074PM Biezenmortel

Artikel 1: Definities

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
‘opdrachtgever’: De persoon (dit kan ook een rechtspersoon zoals een B.V. of stichting zijn) die aan opdrachtnemer opdracht heeft gegeven tot het verzorgen van voorlichting, workshops, trainingen, coaching en andere, door opdrachtnemer aangeboden diensten. Opdrachtgever en cliënt kunnen één en dezelfde persoon zijn.
‘cliënt’: De persoon die op basis van een overeenkomst van opdracht tussen opdrachtnemer en opdrachtgever coaching, een voorlichting, workshop of training of andere door opdrachtnemer aangeboden dienstverlening volgt. Opdrachtgever en cliënt kunnen één en dezelfde persoon zijn.
‘opdrachtnemer’: Mind 2 Mind B.V., ook bekend onder de handelsnaam ISA Power óf de zelfstandige coach die een licentie heeft voor gebruik van de ISA Power-methodiek en die deze algemene voorwaarden bij overeenkomsten gebruikt.
'schriftelijk': hieronder wordt ook verstaan per e-mail.
‘coach’: Mind 2 Mind B.V., ook bekend onder de handelsnaam ISA Power, óf de zelfstandige coach die een licentie heeft voor gebruik van de ISA Power-methodiek.

Artikel 2: Toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden

1.     Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen opdrachtnemer en opdrachtgever, tenzij bij de totstandkoming van de overeenkomst schriftelijk iets anders is overeengekomen.
2.     Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op gewijzigde, aanvullende en vervolgopdrachten van opdrachtgever.
3.     Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn alleen geldig als ze schriftelijk tussen partijen zijn overeengekomen. Bij strijdigheid tussen bepalingen in deze algemene voorwaarden en bepalingen in de schriftelijke overeenkomst, gaat wat in de schriftelijke overeenkomst over dat onderwerp is bepaald boven de algemene voorwaarden.    
4.     De toepasselijkheid van door de opdrachtgever gehanteerde algemene voorwaarden wordt hierbij uitdrukkelijk van de hand gewezen.

Artikel 3: Totstandkoming overeenkomst

Tussen opdrachtnemer en opdrachtgever komt een overeenkomst tot stand, zodra opdrachtnemer de opdracht van opdrachtgever schriftelijk heeft aanvaard of een begin met de uitvoering van de overeenkomst heeft gemaakt.

Artikel 4: Uitvoering overeenkomst

1.     Elke overeenkomst omvat een verplichting voor opdrachtnemer om zich in te spannen (inspanningsverplichting) en geen verplichting om een resultaat te behalen (resultaatsverplichting), tenzij schriftelijk iets anders is overeengekomen of als uit de aard van de overeenkomt een resultaatsverplichting volgt.  
2.     Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit volgens opdrachtnemer noodzakelijk maakt, heeft opdrachtnemer het recht bepaalde werkzaamheden door andere personen, waaronder ook derden (zoals een coach) kunnen worden begrepen, te laten uitvoeren.
3.     Indien opdrachtnemer niet kan nakomen vanwege omstandigheden die hem bij het tot stand komen van de overeenkomst niet bekend waren of moesten zijn, heeft opdrachtnemer het recht de overeenkomst zodanig te wijzigen dat uitvoering daarvan mogelijk wordt.

Artikel 5: Inschrijvingen

1.     Inschrijving voor een voorlichting, workshop, lezing, cursus of opleiding vindt plaats door het ondertekend retour zenden van een door opdrachtnemer verstrekt inschrijfformulier of op een andere, door opdrachtnemer te bepalen wijze. 
2.     Inschrijvingen worden in behandeling genomen op volgorde van binnenkomst.
3.     Een inschrijving is definitief zodra opdrachtgever een schriftelijke bevestiging van inschrijving heeft ontvangen.
4.     Als er volgens opdrachtnemer te weinig deelnemers zijn, heeft opdrachtnemer het recht een voorlichting, workshop, lezing, cursus of opleiding te annuleren, zonder dat dit voor opdrachtnemer tot aansprakelijkheid voor enige schade leidt. Cursusgelden die al betaald zijn door opdrachtgever, worden zo spoedig mogelijk teruggestort.
5.     Opdrachtnemer heeft het recht een aangegeven locatie voor een voorlichting, workshop, lezing, cursus of opleiding te wijzigen. Opdrachtgever wordt hiervan tijdig in kennis gesteld.   
6.     Opdrachtnemer heeft tot uiterlijk twee dagen voor de startdatum van een voorlichting, workshop, lezing, cursus of opleiding het recht de overeenkomst te annuleren. Opdrachtgever wordt hier zo spoedig mogelijk over geïnformeerd, waarbij ook een alternatief wordt aangeboden of aangekondigd. Terugbetaling van al betaalde cursusgelden is alleen mogelijk als er voor opdrachtgever redelijkerwijs geen alternatief voorhanden is.
7.     Opdrachtnemer heeft het recht om in een voorlichting, workshop, lezing, cursus of opleiding organisatorische en inhoudelijke wijzigingen aan te brengen. 

Artikel 6 Annulering en wijziging

Algemeen
1.     Annulering/ontbinding van een overeenkomst door opdrachtgever dient schriftelijk te geschieden, waarbij de datum van ontvangst door opdrachtnemer bepalend is voor het tijdstip van annulering.
2.    Bij niet verschijnen van opdrachtgever wordt 100% in rekening gebracht.
3. In geval van restitutie hanteert Mind2Mind BV een terugbetalingstermijn van 30 dagen.     

Bedenktijd
4.     Na inschrijving geldt er een bedenktermijn van 14 dagen, waarbinnen de inschrijving kosteloos kan worden geannuleerd. De bedenktermijn vervalt als het eerste leermoment heeft plaatsgevonden.

Individuele coachsessie
5.     Een individuele coachsessie kan tot 24 uur vóór het voor die sessie afgesproken tijdstip kosteloos worden geannuleerd. Bij annulering of wijzigingen binnen 24 uur voor het afgesproken tijdstip wordt 100% in rekening gebracht.

Workshops/events/cursussen/programma’s
6.     Tot 30 dagen voor aanvang van een workshop/event/cursus kan kosteloos worden geannuleerd.
7.     Bij annulering van 30 dagen tot 14 dagen vóór de startdatum is 50% verschuldigd.
8.     Bij annulering vanaf 14 dagen vóór aanvang van de startdatum is 100% verschuldigd.
9.     Bij tussentijds annuleren (na aanvang van de workshop/het event/de cursus) is opdrachtgever het volledige bedrag verschuldigd.
10. In geval van tussentijdse annulering van reeds lopende overeenkomsten waarbij een startkit en werkboek verstrekt zijn, is opdrachtgever € 150,- verschuldigd indien opdrachtgever de startkit en het werkboek wil behouden. Indien opdrachtgever de startkit en het werkboek niet wil behouden en de startkit nog onaangetast is, is opdrachtgever € 75,- verschuldigd voor administratiekosten. 

Artikel 7: Termijnen

1.     Een overeengekomen termijn voor de uitvoering van de overeenkomst is geen fatale termijn, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Opdrachtnemer zal niet in verzuim zijn, dan nadat hij schriftelijk in gebreke is gesteld na afloop van de hiervoor bedoelde termijn en hem daarbij een redelijke termijn voor nakoming is gesteld die onbenut is verstreken.
2.     Opdrachtnemer heeft het recht de nakoming van zijn verplichtingen op te schorten indien hij ten gevolge van veranderingen in de omstandigheden die ten tijde van het sluiten van de overeenkomst redelijkerwijs niet te verwachten waren en buiten zijn invloedsfeer lagen tijdelijk verhinderd is om zijn verplichtingen na te komen. Opdrachtnemer streeft ernaar om geplande opleidingsdagen te allen tijde door te laten gaan. Bij onvoorziene omstandigheden zal opdrachtnemer (indien mogelijk) zorgdragen voor een vervangend coach, trainer/opleidingsdeel.

Artikel 8: Geheimhouding algemeen

Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is meegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.

Artikel 9: Intellectuele eigendom

1.     Het auteursrecht op de door Mind 2 Mind B.V. uitgegeven brochures, manuals, trainingsmaterialen, cursusboeken, oefenkaarten en welke andere in de training gebruikte schriftelijke of digitale materialen dan ook, hierna te noemen "materialen", berust bij Mind 2 Mind B.V., tenzij een andere auteursrechthebbende op of bij het werk zelf is aangegeven.
2.     Zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Mind 2 Mind B.V. zullen geen gegevens in welke vorm dan ook uit de materialen worden gepubliceerd of op welke wijze dan ook worden vermenigvuldigd of verspreid.

Artikel 10: Honorarium

1.     Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst een vaste prijs (evt. per onderdeel) overeenkomen. Een vaste prijs is exclusief BTW en reis-, overnachtings- en verblijfskosten, tenzij schriftelijk iets anders is overeengekomen.
2.     Als er geen vaste prijs wordt overeengekomen, wordt het honorarium van opdrachtnemer  vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren door opdrachtnemer. Het honorarium wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van opdrachtnemer, die gelden voor de periode waarin de werkzaamheden worden verricht.
3.     Eventuele kostenramingen zijn exclusief BTW.

Artikel 11: Betaling

1.     Betaling moet binnen 14 dagen na de factuurdatum plaatsvinden, maar in ieder geval uiterlijk 14 dagen vóór aanvang van de overeengekomen werkzaamheden.
2.     Betaling vindt plaats door overschrijving van het overeengekomen bedrag op de op de factuur aangegeven wijze en onder vermelding van het op de factuur vermelde betalingskenmerk.
3.     Na het verstrijken van 14 dagen na de factuurdatum is opdrachtgever van rechtswege in verzuim; de opdrachtgever is vanaf het moment van in verzuim treden over het opeisbare bedrag de wettelijke rente verschuldigd zoals in de wet bedoeld voor het type schuldenaar dat opdrachtgever is (6:119 BW, 6:119a BW of 6:119b BW).    
4.     In geval van liquidatie, faillissement of surséance van betaling van de opdrachtgever of wanneer toepassing van de schuldsaneringsregeling ten aanzien van opdrachtgever wordt uitgesproken zullen de verplichtingen van de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar zijn.
5.     Opdrachtgever kan na instemming door opdrachtnemer een factuur in termijnen voldoen op een door opdrachtnemer vast te stellen wijze. De eerste termijn dient 14 dagen vóór aanvang van de overeengekomen werkzaamheden plaats te vinden, maar in ieder geval binnen de termijn genoemd in lid 1. Termijnbetalingen brengen extra administratiekosten met zich mee. Opdrachtnemer is gerechtigd om daarvoor administratiekosten in rekening te brengen.
6.     Opdrachtgever is niet gerechtigd betalingen op te schorten of te verrekenen.  

Artikel 12: Incassokosten

1.     Indien opdrachtgever niet of niet op tijd één van zijn financiële verplichtingen nakomt, dan komen, naast de overeengekomen prijs en kosten, de kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte (de buitengerechtelijke incassokosten) voor rekening van de opdrachtgever. Deze laatstbedoelde kosten worden berekend conform het bepaalde in artikel 6:96 BW en het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
2.     Door de opdrachtgever gedane betalingen worden in de eerste plaats steeds in mindering gebracht op alle verschuldigde rente en kosten en in de tweede plaats op opeisbare facturen die het langst open staan, zelfs al vermeldt de opdrachtgever dat de betaling betrekking heeft op een latere factuur of op een ander deel van de vordering van opdrachtnemer. 

Artikel 13: Aansprakelijkheid

1.     Opdrachtnemer is – behalve als er van zijn kant sprake is van opzet of grove schuld - niet aansprakelijk voor schade die veroorzaakt is door of verband houdt met uitvoering van een overeenkomst of annulering van een overeenkomst door opdrachtnemer.
2. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat opdrachtnemer is uitgegaan van door de opdrachtgever/cliënt verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor hem kenbaar was of behoorde te zijn.
3. Opdrachtnemer sluit iedere vorm van aansprakelijkheid uit voor schade of ongeval ontstaan op de locatie van opdrachtnemer, voor zover zich hiertegen geen regels van dwingend recht verzetten.
4.     Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor indirecte schade zoals gevolgschade, gederfde winst en schade door bedrijfsstagnatie.
5.     De dienstverlening van opdrachtnemer is bedoeld als aanvulling op de reguliere geneeskunde en niet als vervanging daarvan. Cliënt moet onmiddellijk contact opnemen met zijn huisarts, medisch specialist, psycholoog of psychiater als hij zich zorgen maakt over zijn lichamelijke of geestelijke gesteldheid. Cliënt is zelf verantwoordelijk voor het inplannen van medische controles en checks. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk als cliënt nalaat (tijdig) contact met zijn huisarts, medisch specialist, psycholoog of psychiater op te nemen of als cliënt geen medische controles of checks inplant.      
6.     Indien opdrachtnemer op enig moment ondanks het bepaalde in dit artikel (of andere aansprakelijkheidsbeperkingen in deze algemene voorwaarden of de schriftelijke overeenkomst) wel aansprakelijk is voor enige schade, dan is die aansprakelijkheid beperkt tot ten hoogste het bedrag dat opdrachtnemer bij opdrachtgever in rekening heeft gebracht. Indien de aansprakelijkheid van opdrachtnemer gedekt wordt door een aansprakelijkheidsverzekering van opdrachtnemer, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door de aansprakelijkheidsverzekeraar van opdrachtnemer wordt uitgekeerd.
7.     Alle aanspraken van opdrachtgevers/cliënten tot schadevergoeding vervallen indien deze niet schriftelijk en deugdelijk gemotiveerd zijn ingediend binnen één jaar nadat de opdrachtgever/cliënt bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn met de feiten waarop hij zijn aanspraken baseert.

Artikel 14: Overmacht

1.     Onder overmacht wordt verstaan omstandigheden die de nakoming van de verbintenis verhinderen, en die niet aan opdrachtnemer zijn toe te rekenen. Hieronder zullen (indien en voor zover deze omstandigheden de nakoming onmogelijk maken of onredelijk bemoeilijken) mede zijn begrepen: stakingen in andere bedrijven dan die van opdrachtnemer; algemene vervoersproblemen; een algemeen gebrek aan voor het tot stand brengen van de overeengekomen prestatie benodigde zaken of diensten; niet voorzienbare stagnatie bij toeleveranciers of andere derden waarvan opdrachtnemer afhankelijk is.
2.     Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen als de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat opdrachtnemer haar verbintenis had moeten nakomen.
3.     Tijdens overmacht worden de verplichtingen van opdrachtnemer opgeschort. Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen door opdrachtnemer niet mogelijk is langer duurt dan 1 maand, zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat.
4.     Indien opdrachtnemer bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan zijn verplichtingen kan voldoen, is opdrachtnemer gerechtigd het reeds geleverde c.q. het leverbare deel afzonderlijk te factureren en is de opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke overeenkomst. Dit geldt echter niet als het reeds geleverde c.q. leverbare deel geen zelfstandige waarde heeft.

Artikel 15: Geschillenbeslechting en toepasselijk recht

1.     De rechtbank van het arrondissement waarin opdrachtnemer is gevestigd, is bij uitsluiting bevoegd om van alle geschillen welke mochten ontstaan tussen opdrachtnemer en de opdrachtgever kennis te nemen, tenzij regels van dwingend recht anders bepalen.
2.     Op elke overeenkomst tussen opdrachtnemer en de opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.